Oud Zeikwijf

maandag 5 oktober 2009

Het Plagiaat

--- LINK ---

15 opmerkingen:

  1. En HIER??? Geen reakties HIER? Ik kom potverdorie met wereldschuddend nieuws en niemand valt het op?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was er nu zo wereldschokkend volgens jou? Dat je van de ideeën barst? Nou dat hadden we al door na tig columns die allemaal pretenderen één of ander vreselijk probleem simpel op te lossen.

    Dat je bang bent te ontdekken dat wat jij helemaal zelf bedacht hebt ooit al eens ergens door een ander bedacht is? Dat is begrijpelijk en vermoedelijk ook meestal waar. Zo uniek zijn wij mensen niet, zelfs jij niet.
    Dat is overigens één van mijn drijfveren om te bloggen. Als iemand iets bedenkt kan ik terugzoeken in mijn schrijfsels en zeggen: 'kijk, hier heb ik al eens over geblogd eerder dan jij, nananananana.'

    En verder, dat je niet hoerig wilt schrijven en blogt voor die enkele geestverwant dat is ook geen nieuws, dat zeg je wel vaker maar dat is in hoog tempo aan het afkalven.
    Je hebt alleen al via mijn marginale weblogje een hele berg fans gekregen. De totale hoeveelheid lezers van jouw blog pas waarschijnlijk al niet meer op de publieke tribune van de raadzaal van onze gemeente. Als je het even wilt visualiseren dan begin je een aardige volksmenner te worden.

    Zo, nu ga ik lunchen. Als je nog eens iets weet, Bob

    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @OZ: Niet zeiken joh ;-) Eerst wilde je helemaal geen reakties, en nu zijn het er te weinig.

    Over Plagiaat: Ik zat eens in een bandje en dacht toen ook dat het het beste zou zijn om helemaal geen andere muziek te horen, om origineel te zijn. Maar zo werkt het niet. Dan moet je namelijk weer bij nul beginnen.

    Ik vond het wel interessant om te leren dat plagiaat in andere culturen niet als iets slechts wordt gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Oud Zeikwijf, dat van die volsmenner, al is het een aardige, klinkt niet zo aardig bedacht ik me later.
    Kun je me vergeven? Blijf je wel schrijven? Ben je nu boos?
    Ik had honger en dan ben ik extra negatief. Voortaan zal ik eerst eten en dan reageren.

    Bob, dat vind ik ook niets, eerst schoppen en dan een kusje erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedoel je dat plagiaat van Patrick Süskind? Die ken ik niet, nooit iets van gelezen. Zou hij die pagina niet via telepathie kunnen hebben binnen gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Patrick Süskind heb ik gelezen, in het Duits sogar (Das Parfum). Ik vond het een heel goed boek. Dat hij een bladzijde gestolen heeft, vergeef ik hem, en heb ik niet als schokkend ervaren. Waarschijnlijk ben je inderdaad de enige die het gemerkt heeft, een kleine google gaf geen andere bronnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. er leven miljarden mensen op aarde, maar er zijn niet zoveel woorden, het lijkt me niet meer dan logisch dat sommige zinsdelen sterke vergelijkingen met elkaar tonen, een hele pagina lijkt me dan weer sterk en kan niet meer berusten op toeval

    maar das Parfum is zo'n uitzonderlijk goed geschreven boek, dat je het hem gewoon moet gunnen en misschien was hij tijdens het schrijven zelf ook enigszin bedwelmd...door een heerlijk meisjesgeur misschien?


    @Bob
    kan dit reactiesysteempje mij niet gewoon elke keer herkennen, want nu moet ik elke keer mijn naam en mijn volledige url neertikken...
    en omdat ik nogal slordig ben, krijg ik natuurlijk elke keer een foutmelding grrrr...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tham zei;

    @ Marjan je hebt idd de perfecte oplossing bedacht, want deze voer ik al jaren uit.
    De eerste jaren toen er kinderen kwamen was ik er alleen voor hen en het het huis, de avonden waren voor mij en ging ik met vriendinnen leuke dingen doen. De jaren daarna naaide ik alle kleding voor anderen en onszelf, en verfde meubeltjes, en was altijd bezig. Toen de kinderen groter werden en de jongste ook naar school ging, werd het rustiger en ook in mijn bol, tijd voor nieuw uitdagingen dus.. en keuzes maken,
    Ja het is zo.... 2 dingen tegelijk, en niet langer dan een jaar of tien. top! Ik ben nu dus toe aan om alles recht te laten trekken.. beetje horizontaler;) en dan begin ik aan de vriendjes om lol te maken.. nee rijk hoeven ze niet te zijn, dat niet.

    @ Ass, Nee druk maak men zichzelf. Echt waar, Ik had het met twee kleine kinderen veel drukker dan met 8.. Klinkt gek maar het is echt zo, en het werk was met 8 echt meer,(35 a 40 wassen per week, plus dat de jongens gestreken spijkerbroeken wilde hebben,,maar ik was er echt geen uren mee bezig. Had veel meer tijd dan met twee kinderen, Elke morgen om 9 uur is mijn huis glad en al wat ik doe is extra ,, doe ik het niet dan is er niets aan de hand. Ik vind het moederschap dus niet druk. Kijk toen ik er twee had wilde ik ook met de kinderen alles doen en kunnen wat andere moeders deden,, ze moesten sporten, muzieklessen enz.. maar zo maakte ik het mezelf drukker terwijl de kinderen ook zonder sport enzo tevreden waren.
    Bij de jongste kinderen deed ik het dus anders,.totaal anders, ik hoefe niet meer wat een ander deed of had.ik ging relativeren wat nu echt belangrijk was,,en er kwamen nog twee kinderen maar het werd er juist rustiger op in huis doordat ik rustiger werd, en er is nu harmonie,.. geen moeten meer en geen gevlieg.
    Nee van mij heeft nog nooit iemand gehoord dat ik het druk heb want het is niet zo,, zelfs nu niet nu ik 1 a 2 dagen werk, en ook nog thuiskapster ben.. ik zou met geen mens willen ruilen. We hoeven geen breedbeeld tv, geen dure vakantie 's en geen merkkleren.. we zijn tevree met wat we kunnen kopen, en voelen ons rijk met iets naar ons zin wat weinig geld kostte.
    Druk?? Dat doen we zelf.. Ik weet niemand die het echt druk heeft met wat echt moet .
    Pff sorry,,ik liet me even gaan.. waar ginghet ook alweer over? ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Tham
    hahaha het ging erover dat het tegenwoordig echt niet drukker is als vroeger en volgens mij liet je jezelf helemaal niet gaan
    ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk ook dat meespeelt dat hoe meer kinderen je krijgt de kinderen onderling ook meer aanspraak hebben, terwijl als je er nog maar 1 of twee hebt, ze allebei nog heel erg op jou aangewezen zijn voor vermaak en dan ook onderling nogal eens de concurrentiestrijd aan gaan om mijn aandacht...ik weet ook wel dat als ze allebei iets ouder worden, dat het dan wat rustiger zal worden...
    wat zeg ik...zijn we al zover? is het al 2012?


    geschreven en ondertekend door Assyma
    heb geen zin om weer mijn hele profiel in te vullen pfffffff...

    o jé! het moet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Assyma: Plagiaat kan al optreden vanaf drie, vier woorden, wanneer deze maar uitzonderlijk genoeg zijn.
    De woorden "ik hou van je, fluisterde hij" komen zo'n 100 maal in het internet voor, en nog vaker in romans uit de Boeketreeks denk ik zo. Dit verzint iedereen; daarom is het geen plagiaat als je het nog eens zegt of opschrijft.

    De zin die Oud Zeikwijf schrijft in Plek: "De omgeving was kalig, op een koolterp en wat werkschuwe pakhuizen na," is echter prachtig en uniek. Je voelt op je klompen aan dat niemand anders deze zin ook kan bedenken en je hoeft niet te gaan googelen om dat te weten. Als je hem toch bij iemand anders zou tegenkomen weet je zeker dat het plagiaat is. Ook de kortere woordgroep: "De omgeving was kalig" is al uniek.

    Maar … ook jouw helemaal niet uitzonderlijk lijkende woordcombinatie "kan niet meer berusten op toeval" is uniek, want zij komt volgens Google zó nergens in het internet voor . Toch zouden deze woorden ieder ogenblik door iemand anders kúnnen worden opgeschreven, zonder dat je hem dan van plagiaat zou mogen beschuldigen. De woorden zijn gewoon niet bijzonder genoeg.

    De door mij zoëven spontaan bedachte absurde woordcombinatie "nijlpaard op schoot" daarentegen brengt het op 32 maal in het internet! (Bij nader inzien heb ik deze woordcombinatie misschien helemaal niet zelf bedacht, maar komt zij voort uit de diepste krochten van mijn onbewuste geheugen! Misschien heb ik het 20, 30 jaar geleden eens gehoord? Dat zou dan een geval zijn van onbewust plagiaat, en dus van géén plagiaat, want ik had niet de bedoeling om woorden van iemand anders te pikken. Integendeel, ik meende juist erg origineel te zijn, en bij plagiaat is er altijd boos opzet.

    We moeten dus toch wat voorzichtig zijn en een zeker marge nemen. Overeenstemming van drie, vier woorden zegt bij nader inzien niet genoeg. Laten we zeggen: plagiaat begint al bij pakweg vijf unieke kunstenaarswoorden, en bij twee zinnen wanneer die een alledaagse inhoud hebben. Dat is veel minder dan een bladzij, zoals jij aannam.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @emigrant
    ik ben het niet met je eens, dat nijlpaard op schoot, nu beslist niet van jouzelf is.
    Het feit dat ergens in een achterafgehuchtje bij de pygmeeen iemand dit al eens eerder heeft geroepen (waarschijnlijk omdat ze een verweesd nijlpaardjong hebben gespeend, op schoot) en een kind van vier dat al eens eerder heeft geroepen nadat hij van de ikea Smaland een nijlpaardpoppetje heeft gekregen en die graag op zijn schoot houdt en hem niet aan zijn kleinere broertje wil geven, moet dat dan inhouden dat deze fluisteringen met de wind zijn meegevoerd en zonder jouw toestemming diep doordringen tot in de buis van eustacius?

    Zoals ik al zei, is de menselijke woordenschat te beperkt en hebben we met ons allen teveel een gezamenlijk en gedeeld referentiekader, waardoor bepaalde zinsneden of zelfs enkele zinnen volkomen authentiek tot stand kunnen komen op afzonderlijke van elkaar geisoleerde plaatsen.

    En daarom vind ik dat de marge best wat breder kan, een halve pagina, een hele pagina, dan kan je de schijn van toeval nauwelijks meer ophouden en hardmaken


    groet, assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi oligoi OZ,
    Ben je al wat milder voor jezelf? Je krijgt zeldzaam leuke reacties toch? Het mag van mij best wat hoeriger.
    Ik voorspel binnenkort een auto met draaiende motor voor je deur terwijl er geld in de brievenbus wordt gepropt met een kaartje “Ik durfde niet aan te bellen etc.” Of dat je na een half jaar vriendin bleek te zijn met iemand die beweerde geen vriendschappen aan te kunnen.
    Je ziet ‘t, er ligt nog een prachtige wereld open. Genoeg te schrijven dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik weet niet zeker of de nickname Oud Ziekwief niet als plagiaat beschouwd moet worden van de nickname Oud Zeikwijf. Ik zie het maar door de vingers omdat bij iemand zieken toch iets anders is dan zeiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En wie bepaalt of ik niet oud en/of ziek en/of een plattelander ben? 't Is misschien all in the name. En dat zal -de enige echte- OZ niet deren.

    BeantwoordenVerwijderen