Oud Zeikwijf

dinsdag 19 januari 2010

Hangjong

--- LINK ---

21 opmerkingen:

  1. Tja, wat moet ik nu schrijven. IK herken zo veel. IK heb de Amsterdamse Bijlmermeer zo ten onder zien gaan. De straatterreu kwam toen niet uit het Noord-Afrikaansemaar uit Zuid-Amerika. Niets bleef er over van het idealisme waarmee die wijk was opgezet en op het laatst liep zelfs ik met een geslepen schroevendraaien door de binnenstraten van het flatgebouw waar ik veel huur betaalde om er te wonen. Brandjes werden er gesticht, vuilnis zakken over de randen gegooid, ingebroken, bedreigd en zo meer. Wij verhuisden, lieten de wijk de wijk, de stad de stad. Trokken naar het nieuwe land. Maar bestuurders leren nooit. Die blijven dromen. En dus is de snelst groeiende stad van Nederland nu aan de beurt om mee te maken wat het is om multi-cultureel te worden. Inbraken, straatterreur, overvallen. Er is niets veranderd. Zelf woon ik weer op het oude land. Ik werk nog wel eens in mijn stad. Soms zelfs in multicultiwijken. En zie daar wat er in een paar jaar is gedaan. Vogelaarwijken blijken nog steeds haarden van ellende, iemand spreken die onze taal machtig is blijkt een wonder soms. De winkels veranderd, de markten. Wat goed was trekt weg en er voor in de plaats komt de 'straat'. De macht van de straat blijkt groot, is niet voor rede vatbaar en de politiek kijkt en doet wekinig tot niets. Nou ja, dromen verkopen, en plannen maken die veel geld kosten. Maar naar de oorspronkelijke bevolking wordt niet meer omgekeken. Die zijn de minderheid geworden en kan ofwel niet meer verhuizen of wil dat domweg niet. Men vecht door, soms tegen beter weten in. Maar het is tegen de bierkaai. Omdat bestuurders niet luisteren, niet kijken, niet reageren en dus niet besturen. Gelukkig zijn er lieden die daar op inspelen. Al was het maar om ogen te openen en oren door te prikken. Maar vooral om eindelijk eens af te komen van een arrogante linkse kliek....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pakkend geschreven OZ, van mij mag dit verhaal zo in de Volkskrant. Ik kom nog zoveel mensen tegen die ontkennen dat dit gebeurt; die niet willen zien dat je door je eigen overheid als zeikerd wordt gezien als je opkomt voor elementaire dingen als een beetje rust, geluk, vrede, veiligheid.

    Die paaseitjes daar maakte ik me nog het meest verdrietig over. Zo jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. huh? Dank je Molrat. Ik dacht dat je het eerder te negatief zou vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook een erg goed (geschreven) stuk! Hup idd ermee in de krant!
    Wat ik niet begrijp waarom het 10 jaar duurt voor er over vergaderd wordt. Hadden jullie eerder aan de bel getrokken als groep bewoners? Ik mag toch aannemen van wel, maar zie daar niks over geschreven. Als je dit 10 jaar laat bestaan wordt het verrekt lastig.
    Ik vind dat zulke jongeren wel flink moeten worden aangepakt, van mij mogen ze naar land van herkomst(ook al zijn ze er niet geboren) of naar de Ardennen voor een overlevingsjaar oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wanneer staat er nou eens iemand op om de bewoners te organiseren? Is daar nou echt niets tegen te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OZ, juist niet. Ik ben nogal overgevoelig voor discriminatie, dat klopt maar dat betekent (juist!) niet dat je etterbakken met een kleurtje gewoon moet laten begaan en de problemen moet ontkennen.

    Sterker nog, ik word er intussen strontziek van als je een probleem benoemt met allochtone jongens dat je geacht wordt om elke drie zinnen te zeggen dat de meeste allochtonen oh zo aardig zijn en helemaal geen last veroorzaken.
    Ja, nou en? Is dat een reden om niets te doen aan de minderheid die de boel verziekt?

    Afgelopen zondag was ik op een verjaardag bij linkse intellectuelen. Het gesprek kwam op Culemborg. Nee, bij hun kinderen op school zijn nooit problemen. Ja ze worden wel eens in elkaar geslagen, heel af en toe maar, maar ach, dat hoort er een beetje bij, de jongens die dat doen zijn uitzonderingen, die zijn zielig. De meeste zijn heel aardig.....

    Ik vind het niet normaal om daar zo over te praten. Als je kind door een Nederlandse puber geslagen wordt dan pik je het toch ook niet omdat de meeste pubers zich niet misdragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mrgrt
    er werd veel geklaagd richting gemeente en politie. maar die 10 jaar waren voor het tijdperk fortuyn. je werd toen als racist gezien als je iets tegen hangjongens ghad, omdat het kansarme, gekleurde jongens waren. toen ik een keer langs liep en vrouwonvriendelijke verwensingen aan mijn adres kreeg, vond ik verderop een politieauto geparkeerd. ik vertelde mijn probleem. de politieagente (notabene!) beet me toe: "daar moet u mee leren leven mevrouw"
    het heeft 10 jaar en een fortuynrevolutie gekost om zover te komen dat ons probleem überhaupt als zodanig werd gezien. Er werd vergadert en vergadert en nog eens vergadert. Elke keer de buurtregisseur erbij, en die belooft in te grijpen. De volgende avond is het weer zo ver en bel je het nummer dat hij opgegeven heeft, en je krijgt dienstdoende balieagent, die je een halfuur lang steeds hetzelfde laat herhalen om je tenslotte verveelt af te poeieren "tja, mevrouw, jongens moeten toch hangen!"
    ik sprak een ambtenaar die daarmee te maken heeft en die vertrouwde me er ook enorm mee te zitten. "maar"vervolgde ze "als sommige van die jongens bereid zijn om om de tafel te gaan zitten, dan willen we ze niet afschrikken"
    dat hebben de ongens HEEL goed begrepen! ze gaan pontificaal naar vergaderingen, om hun positie te verdedigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees op Oxysept dat hij de horeca van Utrecht recenseert. Nu wil het toeval dat ik de horeca van Amsterdam recenseer, ook op een gekke manier. Ik zeg niet waar want ik wil mezelf een beetje uit de luwte houden. Als ik zijn stukken lees ben ik telkens verbijsterd over wèèr een overeenkomst. Waar gaat hij nog meer mee komen? Alleen hij doet dat allemaal veel meer dan ik. Maar over zijn kattenfluisterende kwaliteiten ben ik niet te spreken. Ten eerste: ìk ben de kattenfluisteraar hier, en ten tweede: hij bakt er niets van. Ik ga daar echt een keer over schrijven, als ik mezelf zo kwaad kan maken. Straks kan ik niets meer doen, denken of schrijven zonder dat Oxysept het al deed.
    Gruwelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je wilt nog meer uit de luwte? Moet dat echt?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. slappe jongens de oude gebruikers van die tafel, dat ze dat hebben laten gebeuren!

    Wat jij toen miste was een strijdmaatje, jammer dat ik je toen nog niet kende, want anders had ik je mijn moeder gezonden, die had die jongens wel even duidelijk gemaakt, dat ze moesten oprotten


    of eerlijk delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Precies wie ik nodig heb!
    Ik roep je zodra ze weer moeilijk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een vriendin van mijn vriendin is ook zo'n typ als de moeder van Assyma. Ze heeft drie zonen in de puberleeftijd. Een van hen werd een keer lastig gevallen door skinheads. Had zijn fiets gemold geloof ik. Die vriendin naar het clubhuis van die skinheads, heeft onder het toeziend oog van de hele club de schuldige eruit getrokken, hem meegesleept en ervoor gezorgd dat hij de schade betaalt.

    Andere anekdote. Ze hebben drie grote honden die ze in het bos uitlaten. Daar zitten ook jagers. Ze heeft een broertje dood aan jagers. Een van hen klaagde erover dat zij hun honden daar uitlieten, hij had ze voor wild aan kunnen zien en misschien op ze kunnen schieten. Waarna ze hem zijn geweer uit zijn handen trok en daar mee op zijn jagersstoeltje sloeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Misschien moeten ze al die mannelijke straatcoaches en buurtwerkers weggooien en er vrouwen voor in de plaats nemen, vrouwen zoals de moeder van Assyma en de vriendin van de vriendin van Bob.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het verdient misschien aanbeveling om aansluiting te zoeken bij het beperkte wereldbeeld van de oproerkraaiers: als ze willen communiceren en meewerken: een moederlijke opvoedmedewerkster en als ze nonverbaal willen communiceren en tegenwerken: de vaderlijke knoetmedewerker.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het komt er dus-bij nader inzien- op neer, dat de groep oude bewoners het gewoon hebben laten gebeuren. Dom en slap. Assyma heeft gelijk. Zet toch maar niet in de krant OZ.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Margreet, lees het stuk van OZ nog eens en schrijf dan nog eens dat de oude bewoners het gewoon hebben laten gebeuren.

    Ik las bijv: 'ze schroomden niet om buurtgenoten die het waagden te gaan zitten het ziekenhuis in te slaan, voornamelijk als het vrouwen, zelfs oudere vrouwen waren'

    Wat doe je dan Margreet? Schaf je dan een wapen aan, wetende dat de politie en ambtenaren onvoorwaardelijk achter de hangjongeren staan? Of doe je zoals de Molukkers in Culemborg: vechten tot de ME de boel komt afzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het probleem is en blijft dat we niet willen benoemen waar het nu echt om gaat. Marokkaanse (soms Turkse/Alntilliaanse) jongeren die op een of andere wijze menen dat zij worden gediscrimineerd als ze zelf niet actief zijn in passiviteit. Die menen dat stelen een normale vorm van inkomen is en overvallen met ee wapen moet kunnen om respect af te dwingen. De ambtenarij in dit land, druk met het bekeuren van de ware criminelen, foutparkeerders en te snel rijders, kijkt een andere kant op en neigt er naar om hen die wel initiativen tonen om een eind te maken aan dit vervelende en in heel Nederland optredende probleem een eind te maken, te veroordelen. Voor Mohammed B. was maar een oplossing naar mijn idee en dat was niet de gevangenis. Moord is moord en een rituele moord vraagt om een stevig antwoord. Wie dus overvallen pleegt of een buurt terroriseert loopt het risico aan den lijve te ondervinden wat het is om gestraft te worden voor zijn daden. Let op, als dit beleid wordt toegepast is het snel over. Ook al wordie die verwende gassies nog zo verwend door blinde of dove opvoeders die menen dat een jongeman altijd meer waard is dan drie jonge vrouwen. De Nederlandse cultuur is een beschaafde, barbaars gedrag hoort daar niet in thuis. En wie dat toch importeren wil moet ook de consequenties van dat gedrag aanvaarden. Denk nog even aan Nijmegen, Radboud-ziekenhuis, twee voor de politie op de vlucht zijnde allochtone gassies rijden een man dood. IN het ziekenhuis maken stennis, ze bellen hun vriendjes die buiten voor de deur ook al zoveel moeilijkheden veroorzaken. Slechts de daders van het dodelijk ongeval werden opgepakt. Het links stadsbestuur van Nijmegen opzadelend met een groot probleem. Want eigenlijk moeten ze naar een welzijnswerker die ze uitlegt dat je zelfs op een gestolen scooter niet sneller mag rijden dan 40km/u.....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Marjan, lees Assyma "slappe jongens, de oude gebruikers van die tafel" Er zijn toch wel meer van zulke types als Assyma's moeder/vriendin Bob? Of zoals Cohler zegt, op hun niveau contact zoeken/leggen.
    Er zit wel iets achter dat gedrag. Zijn het echt criminelen dan doe je er niet veel aan en moeten ze m.i. naar een opvoedingsgesticht. Geweld met geweld beantwoorden is meestal niets oplossend. Misschien was het ook mogelijk geweest de jongens door een andere benadering te betrekken bij de tafel. (En hadden ze lekkere marokkaanse,turkse en antilliaanse hapjes kunnen verzorgen).
    Tenslotte vingen ze toch de zoon van OZ ook op als dat nodig was. Of moest je persé tot de club behoren/door de toelatingscommissie?
    Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen aan ambtenaren in die gemeente achter de hangjongeren staat.
    Maar goed het zal wel te simpel zijn allemaal, hier komen dat soort toestanden niet voor. We hebben hier een asielzoekerscentrum, zonder grote problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Cohler: Ben het met je eens wat die vaderlijke knoetmedewerker betreft (al zal het niet makkelijk zijn er in Nederland eentje te vinden). Een moederlijke opvoedmedewerkster zal het misschien bij Antillianen goed doen, maar bij Turken en Marokkanen vermoedelijk niet. Dat zal eerder een aardig "oudere broer"-type moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen