Oud Zeikwijf

donderdag 15 april 2010

Rem

--- LINK ---

13 opmerkingen:

  1. Volgende onderwerp.

    In goed Duits heten zulke fietsen "Single speed". Een fantastische marketing-coup: Een fiets met helemaal niets (geen remmen, geen vrijloop, geen versnelling, geen licht) wordt verkocht alsof dat een grote vernieuwing is. Er zijn mensen die zweren bij zulke fietsen. Er zijn fora over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IN de 19e eeuw hadden ze die dingen ook al. Loopfietsen, doortrappers of hoe ze ook maar heetten. En we doen nu net of we het wiel en de fiets opnieuw uitvinden. Daarbij; de gemiddelde Amsterdamse fiets(t)er remt nergens voor, rijdt over zebra's en trottoirs als het zo uitkomt, gilt en blert naar mensen die in de weg lopen, trapt tegen autoportieren die te wijd open gaan en gedraagt zich als een Ajax-hooligan. IK zie het modeverschijnsel niet zo. Of moeten die dingen 'Amsterdam Bykes' gaan noemen of zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, ik mis het respect dat fietsers krijgen in Amsterdam. Automobilisten die voor je stoppen en je voorang geven, geen vuile blikken als je een over het voetpad fietst...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als er iets is dat ze in Nederland tijdens autorijles erin stampen is het dat fietsers zich niet aan de regels houden maar toch heilig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marjan - Dat is zelfs bij wet zo geregeld...met dank aan GroenLinks en de Fietersbonden van deze wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn grootste nachtmerrie is om een keer in de auto een fietser aan te rijden.
    Fietsers die zelf geen auto rijden beseffen vaak niet wat ze een automobilist aan doen.
    Toen mijn zoon nog maar kort zijn rijbewijs had is hij zich achter het stuur een keer lam geschrokken van een kamikazefietser in het donker. Hij kwam thuis nog natrillend bij het idee wat er had kunnen gebeuren en zei tegen me: 'nu snap ik waarom jullie altijd zo tegen ons zeuren over fietslampjes en zo'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leve Groenlinks en de Fietsersbonden van deze wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fiets zonder iets is een baanfiets. Voor op de velodrome.

    Daar kun je juist niet mee omvallen, je kunt er mee 'surplacen'. BE-Wiki: balancerend stilstaan op de fiets om zo een tegenstander nillens willens de leiding op te dringen; het bijpassende zelfstandig naamwoord luidt surplace (van Frans sur place, "ter plaatse")

    Jan Derksen was een meester in de surplace: in 1955 stonden hij en de Italiaan Antonio Maspes maar liefst 32 minuten stil op de baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In Erfurt is sinds ongeveer een jaar een mooie fietsbaan. Best wel fascinerend om daar naar wedstrijden te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bob - Als ik fiets dan doe ik dat net alsof ik in een auto rijd. Ik geef zelfs richting aan, stop voor rode verkeerslichten, sorteer voor en datsoort dingen. Ik heb ZELFS werkende fietsverlichting en goed afgestelde remmen. IK kan je verzekeren in deze streken een uitzondering op de regels te zijn....de anarchie komt van de fietsers...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 020 heeft een velodrome. www.velodrome.nl Ik ben daar wel eens geweest (kijken). Niet erg luxe, wel helemaal overdekt.

    Die bochten zijn 45ยบ of meer? Je moet een minimum-snelheid hebben om daar goed doorheen te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gooi alle remmen nu maar los..en laat komen wat los komt.. de GL zal u horen, en vergeven;)

    BeantwoordenVerwijderen