Oud Zeikwijf

zondag 11 april 2010

Cynisme

--- LINK ---

60 opmerkingen:

  1. Te beweren dat alle mensen door en door slecht zijn is net zo'n domme versimpeling als de bewering dat alle mensen van nature goed zijn.

    Cynisme is een goed wapen tegen algehele vermatting, maar je mag het niet serieus gaan nemen.

    Wie is nou eigenlijk de ijskoningin?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marjan maant tot stilte, OZ vat hem, Assyma snijdt een ander onderwerp aan. Laten we er een putdeksel overheen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HID, je mòet'm ook vatten! Denk na!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het is wie ik denk dat het is, dan vind ik het geen goede omschrijving. Maar waarschijnlijk is het helemaal niet diegene van wie ik denk dat ze het is, dus. Wat dit soort dingen betreft ben ik namelijk erg naief, en dat vind ik geeneens erg. Aan mij zijn al ansichtkaarten met gecamoufleerde wraak-boodschappen gestuurd, waarbij ik gewoon niet op het idee kom dat iemand het zo zou kunnen bedoelen. En bovendien heeft Emigrant gelijk.

    OZ, terug naar de studio in Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Aan mij zijn al ansichtkaarten met gecamoufleerde wraak-boodschappen gestuurd, waarbij ik gewoon niet op het idee kom dat iemand het zo zou kunnen bedoelen."
    Ben je dronken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oz, lezers die je niet vatten, daar moet je je als blogger eigenlijk op een nette manier vanaf zien te komen. Maar hoe?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet mee eens, Molrat, niet mee eens. Als een trouwe lezer klachten heeft over de begrijpelijkheid dan is mijn stuk slecht geschreven. Ik moet dat serieus nemen. Doet me denken dat Molo ooit klachten had over een onbegrijpelijke regel. Ik was toen te druk om die te corrigeren. Nu ben ik volkomen vergeten waar dat ook weer was. Slordig, Oud Zeikwijf, slordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, dat is ook wel weer waar. Als jij een stuk van mij niet begrijpt dan ligt het aan mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals het door jou komt dat ik "Bloem" niet begrijp?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. IK mis de cynische commentaren op dit stuk....er zitten toch nog wel wat cynici tussen de medebloggers??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waarom zou ik dronken moeten zijn? Dat begrijp ik ook al niet.

    Mijn vriendin legde mij uit dat de tekst op een ansichtkaart (van mijn ex-vriendin) eigenlijk boos bedoeld was, en toen moest ik haar gelijk geven. Ik kan mij niet verplaatsen in iemand die de moeite neemt om zoiets te doen. Ook toen ik het "begreep", ketste het aan mij af. Het leven is gewoon te kort voor zulke onbenulligheden.

    We dwalen helemaal af, mensen, cynisme!

    Alweer een stuk over cynisme. Dat hele geblog is toch volkomen zinloos. De mensen die een blogger lezen zijn het sowieso al met hem eens, en anders doen ze net alsof om aardig gevonden te worden. Allemaal egotripperij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Interpretatie Bloem:

    Bloem is net als een uitspraak die mensen in een opwelling doen, waarvan ze op dat moment zelf niet weten of het serieus bedoeld is. Dat laten ze dan van de reakties afhangen. In de politiek bekent als 'een balonnetje oplaten'.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @bob
    omdat ik niet geloof dat jij, van alle mensen, één van zo'n kaart zou krijgen, laat staan meerdere.
    Het klonk paranoïde en volkomen ongeloofwaardig. Ik had eigenlijk moeten schrijven: "Are you high?" Maar ik weet dat je niets onoirbaars gebruikt duss...

    Zinloos, die reacties? En dat zeg jij tegen mìj? Ik was toch vreselijk tegen dat hele gereageer?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bob, klopt wel een beetje. Mijn 'bloem' was indirect ook een reactie op een mooi stukje van Assyma over de sfeer bij de hoi oligoi, over de tijd dat we fantaseerden over een hoi oligoi bejaardentehuis en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik had ook dat lied kunnen zingen van Janis Joplin maar ik ben Janis Joplin niet en ik kan ook niet zingen.
    http://www.youtube.com/watch?v=ju9yFA1S7K8&feature=related

    BeantwoordenVerwijderen
  16. "Mijn 'bloem' was indirect ook een reactie op een mooi stukje van Assyma over de sfeer bij de hoi oligoi, over de tijd dat we fantaseerden over een hoi oligoi bejaardentehuis en zo."
    Ah! Dan had ik het goed begrepen! Ik raakte in de waar door die "satire".

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wist ook niet goed wat ik moest antwoorden op de vraag van Bob of het satire was.

    Ik bedoel het positief, zo van leef voor wat er nu is en probeer eens niet te tobben over problemen die nog kunnen gaan komen.
    Aan de andere kant is het ook een cynisch verhaaltje. Ik erger me aan de gewoonte van mensen om zich vast te willen klampen aan dingen die onvermijdelijk een keer voorbij gaan.

    Vanmiddag hoorde ik mezelf nog zeggen tegen een andere moeder dat ik het zo schattig vind als kinderen aan het wisselen zijn en dat het jammer is dat het zo snel voorbij is en ze die grote tanden hebben. Is toch idioot naar zo'n stralend kind met fietsenrek kijken en balen dat het maar zo kort duurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oei, een derde naschrift. Nu durf ik niet meer. Zo belangrijk is het nu ook weer niet. Verder is het eigenlijk best een goed blog en ook leuk. Dan is het niet aardig om te gaan zeuren over één zinnetje.
    Als je het een volgende keer weer doet dan zeg ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik geloof er geen barst van dat jij een adept bent van die enge xun

    mensen die echt zo denken hebben geen gevoel voor humor, zijn niet tot liefheid in staat en gaan altijd uit van het ergste in een mens

    volgens mij ben jij in je hart een meng en in je brein een semi-xun
    want je kan nou eenmaal geen mengcolumniste zijn, of je moet op de lachspieren willen werken van je lezers.

    best jammer eigenlijk, ik pleit voor de massale terugkeer van de bloemenmeisjes en
    -jongens

    dat zal die xunadepten leren
    doodgeknuffeld worden is een prima straf

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Of het nu echt zo is dat lezers op een blog het per definitie met de inhoud of de blogger zelf eens zijn zou een flinke discussie op te zetten zijn. Zelf ervaar ik dat niet zo, er zijn genoeg lieden die je voor van alles en nog wat uitmaken als je niet precies de politiek correcte weg kiest of zo. De waarheid aan het licht brengt of de kaak stelt. Vingers op zere plekken legt. Dan maak je als simpele ziel met een behoefte aan meningen uiten toch wel iets mee. Psychologie van het zuiverste water, de mens ontleed in al zijn blootheid. De LOI zou een cursus kritisch bloggen moeten geven, gevolgd door een over 'omgaan met andere mensen in respect''of zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leo, dat is een goed idee. Een cursus digitale omgangsvormen. Ik denk dat je daar zo een cursus van 5 dagen over kan opzetten. Het internet puilt uit van materiaal voor case-studies en van zieleleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat idee voor een bejaardentehuis kwam overigens uit mijn kennissenkring hier. Die fantaseren er graag over dat ze later met hun beste vrienden een WG (Wohngemeinschaft) opzetten, in plaats van in een bejaardentehuis gestopt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een cursus digitale omgangsvormen.... ?
    Doen we het hier?

    Tham

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leo, is dat niet iets voor je? Met je tomeloze ondernemingsgeest?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ozzzz!!!! Kom eens kijken !

    http://cohore.blogspot.com/2010/04/sevenmael-sdaeghs-sondight.html

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Als Cole weer stamgast wil zijn bij zijn meesteres, dan moet hij dat even ergens melden. Het beste is waarschijnlijk hier op het zeik-blog, daar is de kans het grootst dat ik het zie. Ik kan bij eenvoudige mensen al geen gedachten lezen, dus laat staan bij Cole. Ik zet hem er niet op eigen initiatief bij, misschien wil hij dat wel helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nee, bedankt, Bob en OZ, het lijkt ons beter(No Offence) om geen gebruik te maken van dit vriendelijke aanbod.

    - dit is een gewaarmerkte kopie van de overeenkomende reactie elders -

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @OZ - Ik ben teveel van de strakke normen en waarden. Van respect dat je moet verdienen om het te krijgen. Maar als er veel inschrijvers zijn wil ik er wel eens over nadenken, zet dan een commissie 'Haalbaarheid' op, schrijf een rapport met conclusies, ga dat berekenen of het iets oplevert en ga dan kijken of ik ergens de infrastruktuur kan vinden om het echt op te zetten....zzzzzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een Balleotage-commissie, Leo?
    Ik meld mij direct bij je aan. Zullen wij samen de vrouwelijk kunne(n) balloteren?
    Misschien hebben we wel niet dezelfde smaak en staken de stemmen steeds.

    De commissie is nog op zoek naar een actief derde lid met een brede belangstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Die derde komt er ook vast.. brede belangstelling genoeg...;)

    Tham

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb best een brede belangstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Alsmede een hele hele dikke huid.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Gelukkig wel.

    Btw kun je mijn reactie weghalen bij Blogbal.nl? Ik begrijp niet zo goed waarom die daar staat. Ik heb daar nooit gereageerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Nee? Das vreemd... Laten we dan nogmaals tot de Groene Leguaan bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Daar staan reacties die van elders vandaan zijn geplukt, die van mij stond bij Molrat.
    Als jij dat zelf niet hebt gedaan dan ws Bob?
    Gaarne verwijderen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Misschien reageer je gewoon te veel?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Margreet: Het zijn geen reakties, maar quotes.

    @Allen: En verder wil ik er op wijzen dat ik als Groene Leguaan niet overal voor verantwoordelijk ben. Niet voor het verdwijnen van reakties bij het Sorry-Blog en bij Molrat, niet voor het aan- en uitfloepen van icoontjes, en niet voor websites die in Amsterdam onderhouuden worden.

    In mijn oneindige wijsheid heb ik besloten alle virtuele mensen een beperkte vrije wil te geven, zodat ze zelf hun eigen fouten mogen maken. Ik stel ze bloot aan de verleiding van het trollen en het ongenuanceerd inhakken op digitale medemensen. Alleen als het werkelijk uit de hand dreigt te lopen, zal ik ingrijpen. Wanneer dat zo is, beslis ik zelf en daarover wordt niets verraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Bob, ik wens niet gequote te worden op een website waar ik zelf niet welkom ben.

    Ik reageer hier idd teveel OZ en wat betreft die dikke huid, dat is een enorm dikke trui die je hier nodig bent vanwege de ijzige kou die hier heerst.
    Dat zo mooie voorgelezen verhaaltje over liefde OZ, prachtwoorden, maar als je ze niet kunt leven dan stelt het niks voor.

    Dat je in een log dat over cynisme gaat niet eens een cynisch grapje kunt maken..tja..

    Verraden Bob? Die hele OZ HOP club is een grote verradersclub, allemaal achterklap en geroddel achter de schermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Verraden in de zin van verklappen, niet zoals bij Judas.

    Roddel en achterklap en ruzie beperken zich niet tot de Hoi Oligoi, maar is leider Gottes / meines Leides een ingebakken menselijke eigenschap.

    Denk niet dat ik niet weet wat er achter de schermen gebeurt! Ik zie en hoor alles.

    WIE VRIJ VAN ZONDEN IS WERPE DE EERSTE STEEN.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik ben altijd geneigd om te proberen ruzie tussen andere mensen te helpen op te lossen. Dat is soms een zwakte. "Harmoniebedürftig" heet dat met een mooi woord, behoefte hebben aan harmonie.
    Maar net als de groene leguaan kan ik niet overal voor verantwoordelijk zijn. Jullie bekijken het maar, zoek het zelf maar uit. Ik kies nog niet eens een kant. Alleen als ik zelf ruzie heb, kies ik een zijde, die van mij natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Oh Groene Leguaan, u bent de grootste, u heeft de wijsheid, u spreekt de waarheid en niets dan die waarheid. Aan u onderwerpen wij ons, simpele zielen zonder eigen mening of wil. Zeg ons wat we moeten doen en we offeren onze eer, onze geloofsovertuiging....Net als wij deden voor het gouden kalf, tot die verrekte Mozes met zijn tien geboden de berg afdaalde. En we niks meer mochten, niet eens meer een Groene Leguaan aanbidden, onze buurvrouwen begeren, liegen en bedriegen, kwaad spreken en zo meer. Tijd voor een nieuw geloof! Dat niet van haat maar van liefde is doordrenkt, waar overspel normaal is, werken onnodig en verzorging door het 'algemeen' voorgeschreven.....

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Mat 22:36-39 Master, wat is het grote gebod in de wet?
    Zij nu zei tot hen:’ U zult de Groene Leguaan, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand’.
    Dit is het grote en eerste gebod.
    Het tweede nu, daaraan gelijk:’ U zult uw naaste
    liefhebben als uzelf’.

    Zitten we al in de vergiffenis-fase?, dan sluit ik mij graag aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Huh?? Wat is hier nou allemaal gaande?
    Ik wordt ook overal buiten gehouden haha.. kan dus mooi met stenen werpen.
    Maar doe dat niet.. ik stem voor liefde en verdraagzaamheid.
    Laat ik me dan maar weer bij Leo aansluiten.. het nieuwe geloof !.. het is lente.. tijd voor verandering.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Zal ik dan ook maar een steen werpen?

    Groene Leguaan, ik heb veel en zwaar gezondigd door kwaad te spreken over mijn medemens. Dat was niet altijd nodig. Daarom heb ik nu berouw. Zoudt u daarom deze zondaar nog maar weer eens zijn zonden willen vergeven? Ik zal proberen mijn leven te beteren, maar de ervaring leert dat het rechte pad toch weer nodeloos vaak zoek zal raken. Ook daar vraag ik nu alvast vergiffenis voor aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik sluit me bij Cohler aan, ik zie uit naar de vergiffenis-fase van ons allen.
    Ik zal dan maar de daad bij het woord voegen;
    ik vergeef hierbij allen die mij een kwaad hart toedragen, de nare woorden die mij toegeworpen werden.
    Misschien kan ik ook op vergeving rekenen van de door mij geuite narigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Oh, bijna tegelijk Cohler :)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Oei, een vergeef sessie...
    Ik doe mee. Mocht er iemand zijn, je weet tenslotte maar nooit, die achter mijn rug kwaad spreekt over mij: ik vergeef je en als je het leuk vindt: ga er vooral mee door.
    Vergeet alleen niet dat IK een kettingzaag heb :-)

    Ik heb zowel gezondigd als geprobeerd ruzies op te lossen of te sussen en het daarmee soms alleen maar erger gemaakt.
    Ik heb het idee dat ik heel langzaam wijzer word. Zo'n blogwereldje is een boeiende leerschool.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Als voorganger van dit nieuwe geloof laat ik graag de dames tot mij komen.....en vergeef hen alle zonden zoals zij mij al mijn zonden zullen vergeven, zelfs die ik nog moet begaan. Opdat cynisme plaats maakt voor liefde, hoop, vertrouwen en een groot gevoel van warmte. Ik zoek nog naar een groene mantel waarmee ik de naakte lijven en ledematen kan bedekken....

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Kijk het zit zo: de overgrote meerderheid van de oligoi klaagt steen en been over het gehalte en de hoeveelheid van de reacties van Margreet. Maar als er puntje bij paaltje komt dan is het: laten we het haar vergeven. Ikzelf kan Margreet al lang niet meer verdragen: ze vergald mijn leesplezier door haar volstrekt humorloze gekijf. Ik heb het oprecht leuk gevonden om hier af en toe te komen kijken wat jullie allemaal zeiden voor grappigs, maar als elke keer dat ik langs kom er weer zo'n bloedeloos saaie epistel van Margreet staat, die alle aandacht naar zich toe trekt met een rabiate wanhoop waar ik onpasselijk van word, dan is het snel bekeken: dan lees ik het niet meer. Zo heel erg simpel staan de zaken.
    Het heeft niets maar dan niets met vergiffenis te maken. Het heeft met kunnen verdragen te maken. En met wat je leuk vindt om te lezen.

    Toedels lieve oligoi! Nog bedankt voor de fijne maanden van vreugde!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ach ja, er moet een zondebok zijn natuurlijk en een zwart schaapje.
    Prima hoor.
    Ik denk dat ik meer te vergeven had dan enig ander van deze zielloze club.
    Het was te voorzien dat jij niet mee zou doen OZ, over liefde schrijven en voorlezen is iets geheel anders dan het werkelijk waar te maken.
    Je had een leider kunnen zijn, maar helaas, je bent van je voetstuk gevallen. Klatergoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hahaha..de prestigieuze Oud-Zeikwijf-award voor de humorrijkste comment van de dag gaat naar....
    OZ!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Bespeur ik hier twee partijen?
    Lieve mensen waarom nou?
    Waarom moet het nu zo gaan dat er hier ook geruzie kom? Wat heeft het voor zin?
    We bloggen met z'n allen toch voor ons plezier ? Ik lees meer dan ik schrijf..ik weet het*schaam* maar ik snap er soms zo weinig meer van, en gooi dan maar met een kwinkslag wat neer. Is zeker ook niet de bedoeling?

    Geloof hoop en liefde.. en de meeste van deze drie is de liefde
    Laten we die dan maar bedrijven..
    vergeven is al gebeurd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  53. De reactie van 14:22 is een vervalsing en wordt verwijderd. Er is maar een echte Groene Leguaan. Heiligschennis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. De groene Leguaan15 april 2010 om 14:45

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. In
    de reactie
    van M van 13.33
    zit een soort heksenhoed
    verwerkt. Wat moet ik daarmee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Volharden is niet altijd een deugd.

    @OZ: Ik vergeef je je zonden.
    @Margreet: Ik vergeef je je zonden.
    @Marjan: Ik vergeef je je zonden.
    @Leo: Ik vergeef je je zonden.

    De Groene Leguaan roept eventuele kemphanen op hun verschillen onder uitsluiting van publiek uit te vechten. Om dit te waarborgen, wordt deze draad nu gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Wist je niet dat ik een heks ben Marjan? En nu ben jij d'r ook een :)
    Tham, de vergeving is weer teniet gedaan, je ziet het, ik ben niet welkom, ik ben heks, zwart schaap, winterkoningin(toen zei je niks he, wie zwijgt stemt toe?) Maar ik heb een dikke trui aan hoor.., lekker warm. Van mensen moet je het niet hebben, althans niet van de HoiOligoi.

    BeantwoordenVerwijderen