Oud Zeikwijf

zondag 25 april 2010

Herrie

--- LINK ---

36 opmerkingen:

  1. Ja, het is erg. Emigreren naar een rustiger land helpt niet. Ik heb in Zweden eens mee gemaakt hoe een stil meer verpest werd door één radio.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in de Betuwe was het ook weer feest afgelopen weekend. Mooi weer, bloesem, lammetjes, alles groen en weelderig en dan komen de wandelaars en fietsers maar ook de motorrijders massaal uit hun holen.

    We zaten vanmiddag even op een saai terrasje in een suf dorp aan een sloom riviertje. Een groepje motorrijders had een biertje gedronken en reed met maximaal lawaai weg. Ik denk dat ze het idee hebben dat andere mensen het ronkende motorgeluid gezellig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stelletje asocialen. Ik bedoel jullie, niet de motorrijders. We leven nou eenmaal in een massa, dan krijg je dat soort dingen. Ga toch in een hutje op de hei wonen. Weet je wat je krijgt van stilte? Tinnitus.

    Ja, ik vind het ook erg. Maar je moet er mee leven. Dat hoort bij het "mens-zijn". Een mens is een kudde-dier, zonder de kudde sterft hij. Dan moet hij ook een paar ongemakken op de koop toenemen.

    Wie heeft ook alweer gezegd: mensen die kritisch zijn op de consumptie-maatschappij zijn diegenen die op zaterdag hun boodschappen dien en het dan te druk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens een interessante film gezien: Noord. Een soort off-road-movie in Noorwegen. Daar zie je dat iedereen die lang genoeg in eenzaamheid leeft een tik van de molen krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik sterf dan wel, heb echt geen trek in kudde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @bob: je hebt mooi praten. Heb je gezien waar je woont? Bevroren meren zonder een schaatser erop, helemaal voor jezelf. Een dagje vrij? Eventjes doorfietsen en je bent in de groene natuur, zo ver het oog reikt. Ja, als dat hier kon, dan zou een middag lawaai me ook niet irriteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bob, Oz wil motorrijden verbieden (tenminste in haar column), ik niet. Ik ben het met je eens dat we er mee moeten leren leven. Ik hoef het alleen niet leuk te vinden als ze met overdreven veel lawaai optrekken of langs scheuren.

    Tinnitus, ik heb het op moeten zoeken, komt juist door lawaai volgens de wikipedia en dus niet door stilte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Marjan:
    Ik heb tinnitus. Het is een beetje tegenstrijdig fenomeen. Lawaai veroorzaakt het, maar als je het dan hebt, dan maakt stilte het erger.

    Ze hebben experimenten gedaan. Ongeveer 90% van de mensen die in een geluidsdichte ruimte zijn, horen na 5 minuten een pieptoon. Als je tinnitus hebt, is het niet zaak dat je absolute stilte zoekt, maar aangename (zachte) achtergrondgeluiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @OZ: Als ik hier 's avonds het raam open heb, dan kan ik genieten van de jeugdigen en dronkelappen die luid lallend door de straat lopen, en de auto's die met veel lawaai over de kinderkopjes rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een Nederlands fenomeen, en misschien ook een Duits, dat weet ik niet, dat niet willen inzien dat lawaai erg storend is. In Frankrijk heb ik nergens zoveel last gehad van overdreven herrie als in NL, behalve ooit op een camping vol met... Nederlandse toeristen! Die lieten hun pubers elke avond tot diep in de nacht housemuziek keihard draaien. Overdag radio's aan, luid voetballende kids die nimmer tot de orde geroepen werden. In Tokyo, toch niet een dorpje op de hei, geen enkele overlast. Daar worden kinderen van jongs af aan geleerd om stil te zijn.

    Ik kan daar maar niet aan wennen.
    Het heeft niets met veel volk te maken, het heeft met manieren te maken. Met het besef dat je de ander mateloos stoort. Dat besef is er niet in Nederland. Hier is lawaai wenselijk. Onbegrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bob, ik herinner me nu weer dat je het eens verteld hebt, dat je het hebt. Lijkt me geen pretje, bijv. als je in bed ligt.
    Je krijgt toch het niet van stilte? Je hebt het en hebt er last van als het stil is.

    Waar ik woon is het bijna nooit echt stil. Snelweg, loeiende koeien, betuwelijn, een miljoen fluitende vogels zodra de zon op is, buren met grasmaaier of kettingzaag, blaffende honden, etc....
    Ik kan er best tegen maar als het overdreven, onnodige, asociale, onbeschaafde herrie is dan erger ik me er wel aan. Ik leer mijn kinderen ook om onnodig lawaai zoveel mogelijk te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Natuurlijk is lawaai erg storend, ik stoor me er zelf aan. Maar het is zonde van je energie en je goede humeur om je erover op te winden, daar waar het onvermijdelijk is. Wat verwacht je dan van die motorrijder? Dat hij naar de winkel gaat en een demper koopt voor zijn uitlaat? Als die al bestaat?

    Een rijverbod in bepaalde natuurgebieden is het enige dat zou helpen, maar dat krijg je er nooit door. Er zijn namelijk ook motoren die geen lawaai maken, die voelen zich dan weer gediscrimineerd.

    Dat lawaai ziek maakt, wordt in Duitsland hevig gediscussieerd. Er zijn talloze arztikelen met de titel 'Lärm macht krank'. Lawaai kan ziek maken, 's nachts als je daardoor niet goed kan slapen, en overdag ALS JE JE ER TEVEEL AAN ERGERT. Staat hier ergens midden in het artikel.

    Ik ben het natuurlijk met je eens, maar je moet oppassen dat je niet te ver doorschiet en een ouwe zuurpruim wordt die zich aan alles en iedereen ergert die een beetje uitbundig plezier maken. Dat je je nickname teveel er aandoet, als het ware.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach, zaterdag jl. reden we door het fraaie Zuid-Holland, van hot naar het. Af en toe even voor, achter of naast een Harley of giga-Honda. Stoere mannen met bijna Hells-Angels outfit, maar dan een jaar of 20 ouder dan die clubleden, genoten net als wij van het mooie weer. Gisteren reed er zo'n kudde van die lui door onze woonomgeving. Prachtig geluid. Maar als het stil moet zijn, dan graag stilte please. IN feite zou je de stad op zondag open moeten stellen voor alle motorrijders en de groene gebieden voor hen die van de rust willen genieten....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dus Bob, mondje dicht en alles even fantastisch vinden? Leuke columniste word ik dan! "dag 1: hele leuke dag gehad. Alles was koek en ei." "dag2: fantastische dag gehad, perfect.""dag3: wat heb ik toch een fijn leven""dag4: de wereld is perfect zoals die is. wat een genot.""dag5: vrede op aarde! iedereen is zo lief tegen me, ik genet met volle teugen." "dag6: heb ik gezegd hoe leuk ik het had""dag 7: mens, mens, wat heerlijk is het toch allemaal.""dag 8: dank je allemaal, mijn lieve medemensjes, dat jullie zooo lief zijn.""dag9: fijne dag gehad.""dag 10: fijne dag.""dag 11: wèèr een fijne dag""dag 12: idem" ad eternum

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Er is een verschil tussen zich ergeren en er niets van zeggen (dat is zeer ongezond en veroorzaakt "Dauerstress"), en zich er oprecht niet aan ergeren vanuit een sociaal bewustzijn.

    Als je je druk maakt over het lawaai van kinderen die buiten spelen, dat is een sure sign dat je oud wordt.

    Je zou geen interessante columniste meer zijn met al die gelukkige dagen, maar wel gelukkiger en gezonder. (Volgens mij heb ik wel eens zulke bloggers gelezen). Zolang als je je echter nog ergert, moet je er ook iets van zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Elke dag gelukkig zijn, kan alleen maar als je weet wat ongeluk is. Toch?
    Interresant onderwerp Bob ;wat ik gelukkig zijn en kun je dat altijd blijven..elke dag?

    Maar het gaat hier over herrie..pfff ik maak me niet druk om herrie want juist de tegenstelling maakt dat je van rust genieten kunt, en andersom.
    Ik maak me er in elk geval niet druk om.
    Zoek je de rust zoals jij OZ daar in daar op dat plekje.. dan zou ik denken; pech. die motorrijders hebben net zoveel plezier met hun herrie dan ik met de rust..

    Irriteren heeft nooit zin. Gooi het er maar meteen uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Voor de duidelijkheid: ik schrijf niet om mijn persoonlijke ergenisjes kwijt te kunnen, laten we dat voor eens en altijd voorop stellen. Ik heb al nooit een "blog" willen hebben omdat dat woord associaties roept met online-divans zoals Molrat zegt. Ik hoef geen online-divan. Ik schrijf geen therapeutisch dagboek.

    Ik kan het niet meer oneens met je zijn dan ik al ben. Ik vind namelijk dat als je misstanden ziet in de maatschappij (zoals het nooit corrigeren van je lawaaiige kroost) je de plicht hebt om dat aan te kaarten.

    Dit heeft niets met het ventileren van ergenissen, niets met te oud te zijn, en al helemaal niets met hoe ziek ik mogelijkerwijze zou kunnen worden van de kwalijke zaken die ik aan de kaak stel.

    Ik denk voorts dat als men zich amuseert, men wel moet weten hoeveel overlast men daarmee bezorgt. Een fietser, een roeier, een zeiler, iemand die leest of tuiniert, veroorzaakt een minimale hoeveelheid irritatie. Iemand die zich voor zijn plezier bedient van oorverdovende machinerieën zal moeten horen en beseffen dat hij/zij daarmee de ander schaadt. Als iedereen de mantra zingt: "ik mag me niet ergeren, ik mag me niet ergeren, ik mag me niet ergeren" dan schuiven we de verantwoordelijkheid op de rest van de samenleving. Misschien, heel misschien, lukt het een enkeling (jij?) om zen te blijven onder de groeiende geluidsterreur, maar hij zadelt wel de rest op met een nog moeilijkere opgave.

    Ik zal het dus blijven zeggen: "Wil je met je maatjes gaan toeren met de motoren (of een ander oorverdovende hobby bedrijven), geef jezelf dan rekenschap ervan dat je je medemens tot last bent."

    Wellicht smaakt de zogenaamde vrijheid die de tientallen kuddes (ja, het waren er tientallen, niet een groep of twee. Onafgebroken.) motorrijders afgelopen zaterdag op de dijk dan iets minder zoet. Lang niet zo minder zoet trouwens als mijn vrijheid om van dat stukje natuur te mogen genieten gesmaakt heeft. Maar ja, als ik de enige ben die de guts heeft om mijn stem te verheffen, dan zullen die snelheidsfanaten dat natuurlijk nooit horen. En dan wordt de samenleving steeds lawaaiiger, steeds stressvoller, steeds minder fijn voor de menselijke geest. Ik ben er van overtuigd dat wij, de mensheid, gelukkiger zouden zijn in een stillere samenleving.

    En dat ontstijgt weer het niveau van een eventueel persoonlijk ergenisje, dacht ik in mijn onnozelheid.
    Maar misschien meot ik gewoon concluderen dat mijn stuk zo slecht geschreven is dat het wel als een klaagzang leest. In dat geval heb ik gefaald als schrijfster.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sommige mensen willen gewoon niet gelukkig zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O, reaktiekruising. Ik had je laatste reaktie nog niet gezien.

    100 motorrijders die 1 Oud Zeikwijf storen is getalsmatig weer iets anders dan 1 puber die met zijn mobieltje 20 mensen in een hele coupe stoort.

    Er is ook een verschil tussen een groep motorrijders die 1 keer langskomen, en die zeikerd met zijn speedboot die de hele tijd rondjes blijft draaien.

    BTW: Direkt onder die mooie burcht die ik van het weekend bezocht en waar ik die mooie plaatjes geschoten heb, loopt de snelweg A4, ongeveer 300 meter schuin eronder. Dat valt niet zo op op de foto, maar als je daar op het muurtje zit, dan hoor je het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Herrie is herrie. En erger nog dan de herrie zelf is het idee dat de mens achter die herrie het geen fuck kan schelen dat hij anderen ermee hindert. Of het er maar één is, of meer, doet er niet toe. Ze permitteren het zich om andermans domein binnen te dringen. Er zijn onnoemelijk veel lawaaiterroristen, en waar mogelijk treedt ik er tegen op. Dat wil zeggen: vooral in mijn directe leefomgeving, want die biedt geen alternatief.

    Zelfs in een Luxemburgse slaapstad van de zomer heb ik 's nachts mijn hotel verlaten om een verderop gelegen café in te gaan waar een stel Albanese struikrovers (tenminste, zo zagen ze er uit) stond te schreeuwen. In mijn beste Zuid-Italiaanse dialect heb ik ze tot stilte gemaand. Dat soort dingen doe ik alleen als de andere gezinsleden slapen, want die sterven duizend doden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het enige wat ik echt herrie vind maken wat me stoort is een vib die je hoort ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Thamara, dat is voor als je 'm niet (meer) ziet. Handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Thamara - Verklaar je nader.... Is dat hulpmiddel lawaaiigfer dan een Harley Davidson Lowrider? Moet je niet aan een nieuwe en wat meer discrete versie dan??

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je vraagt nu wel heel intieme dingen hoor Leo.
    Maar goed.. ik zal het je uitleggen.
    Jij noemt het een hulpmiddel; ik een speeltje , maar bij het liefdespel een onnatuurlijk gebrom horen van een motortje is nou niet echt wat je noemt romantisch. Ik vind dat het stoort in de concentratie, Ik hoor dan liever het gegrom van manthan ;)
    Ja ik heb gister toevaliig een nieuw speeltje binnen gekregen, een harley onder de vibs, De We-vibe. Maar die moet 24 uur opladen dus ik kan nog geen uitslag geven hoe dat bromt. Volgens recenties zou hij amper geluid maken.. dus.. hopen maar want anders gaat hij zo naar de kringloopwinkel ;)))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Spannend dingetje Tham. Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Als het echt weinig lawaai maakt vraag ik er één voor moederdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. * Probeert tevergeefs zijn oren en ogen te sluiten *

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Thamara - IK raad je aan om het ding altijd diep weg te stoppen om zo het geluid iets te dempen. Heb je wel eens een echte Harley D. gehoord??? En ik kan je verzekeren dat als je daar op zit, de vibraties die je dan zult voelen, elke hulpmiddeltje overstijgen...Zelfs voor een echte man een genoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Thamara, leef je nog? Hoe bevalt je nieuwe speeltje? Ik MOET het weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @ Marjan.. lol.. ja ik leef nog hoor ondanks alle trillingen ;)

    Het was een miskoop vrees ik.. Het maakt amper geluid dus t is niets voor jou ;))
    Wel is t ding makkelijk omdat je het zonder handen kunt gebruiken maar als je dan toch samen bent is samenwerking echt lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Tham - Wellicht even een vergelijkend consumententestje? Deze nieuwe tegenover Tarzan of zo??

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Tham als het amper geluid maakt is het juist wel iets voor mij. Dat ik zelf zoveel kabaal maak wil niet zeggen dat ik het van zo'n ding kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Marjan - Vertel, vertel.....een lawaaiige vrouw....jammie...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Nee Leo, je mag zelf beeld en onderschrift bij elkaar fantaseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Whahaha jullie maken meer lawaai dan dat ding. leuk leuk.
    Maar ehhh.. * bloos schaam snik* Duurkoop was een miskoop... het gaat naar de kringloop ;)
    Er gaat niets boven puur natuur.

    BeantwoordenVerwijderen