Oud Zeikwijf

vrijdag 13 november 2009

Nieuwswaarde

--- LINK ---

39 opmerkingen:

  1. Alsof je uit mijn hart schrijft. Ondanks de enigszins samenzweerderige sfeer, ben ik het helemaal eens dat het nieuws ons niet werkelijk kan informeren, omdat degene die de macht heeft meestal ook de macht heeft om de berichtgeving te beinvloeden.

    Vaak krijg je tien of twintig jaar later de stukjes en beetjes informatie die de werkelijke achtergronden van een oorlog verduidelijken, maar dan is het al zo lang geleden dat ik er moeite voor moet doen om me te interesseren.

    De FAZ vind ik een heel lezenswaardige krant. De zaterdag-uitgave is zo dik, daar staat meer in dan in een gemiddeld boek.

    Vwb het meisje: je kiest wel erg bij voorbaat partij voor het kind. Je kunt gelijk hebben, maar voor hetzelfde geld zijn het doodnormale ouders en het kind is een grote fantast. Misdaden verzinnen is geen kleinigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een map vol zulke voorbeelden, maar deze vond ik het treffendste. Als je dat te ver gezocht vindt dan dit geval:
    een man heeft zijn kleuters bij school afgeleverd en rijdt het Oosterpark binnen. Hij zet zijn fiets (incluis kinderzit voor en achter) tegen een bank en gaat even liggen. Het is warm. Hij moet zijn ingedut want hij wordt ruw wakker geschud. Een patrouillerende agent staat naast hem met zijn boekje in de hand: de man krijgt een bon voor slapen in het openbaar. Dit is Amsterdam anno 2009 luitjes! Welkom in de meest vrije stad van de wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat laatste was natuurlijk een grap van oom agent!

    Ik begin dat gevoel ook steeds meer te krijgen dat men hier in nederland steeds meer kiest voor het simplistische "voorbeeldje stellen" waarbij het niet uitmaakt dat onschuldigen daar dan het slachtoffer van zijn, want blijkbaar geldt voor de overheid dat geen enkel middel geschuwd hoeft te worden in strijd tegen het "burgerlijke kwaad".

    Over het Kwaad van de Overheid, daar zou de burger het eens uitgebreid over moeten hebben, en dan niet over het jarenlang wegkijken van de zogenaamde linkse kerk...maar misschien eens over de reactionaire trekjes die onze Hoeder steeds meer begint te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. boos? ik? op jou? waarom?



    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu moest ik even opzoeken of slapen in het openbaar werkelijk verboden is en zo ja, waarom. Het is inderdaad echt waar, en het blijkt een reaktie te zijn op de overlast die door daklozen wordt veroorzaakt. In deze moet ik je gelijk geven OZ. De overheid schiet hier door van jarenlange overdreven tolerantie, naar een overdreven onderdrukkend optreden. De pendel slingert ongecontroleerd heen en weer. Inderdaad een bericht waaruit je tussen de regels door iets leert over de verhoudingen in de samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De wereld zit nu zo in elkaar dat we eigenlijk alles van elkaar weten en digitaal kunnen controleren. En sancties horen bij een alles controlerende overheid. Die zichzelf daarmee in stand houdt. Die zich bemoeit met wat we eten, drinken, snacken, roken, waar en hoe we ons verplaatsen, wat we leren, wat we zeggen, schrijven, hoe we stemmen, of we sporten, wel actief genoeg zijn in onze eigen tuin, de kerk bezoeken of niet, en ga zo maar even door. En dan is 12 nog oud, in feite zou men graag al bij de babyleeftijd aanvangen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. o maar ze beginnen bij de babies! bij de consternatiebureaus. daar wordt je de hemd van het lijf gevraagd en worden alle delicate privédétails in een dossier opgeschreven. dat dossier gaat vervolgens met je mee naar... je middelbareschool. ik heb hier al eens over geschreven dacht ik. even opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kon het werkelijk niet meer vinden maar hoer is die:
    Data

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snap al heel lang niet waarom iedereen al het zogenaamde nieuws zonodig moet/blijft volgen. De krant heb ik enkel om dingen die op plaatselijk/dichtbij gebied gebeuren en een overzichtje te hebben waar men het zoal over heeft. Op tv volg ik al helemaal nauwelijks iets wat met nieuws te maken heeft. Scheelt een stuk ergernis en droefenis en angst?!
    Men maakt het nieuws te belangrijk, vaak worden de gruwelijkste dingen ook nog es gebracht op een sensationele manier(RTL en aanverwanten) Ik bedank.
    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Margreet, het nieuws gaat over dingen die in de wereld gebeuren. De eigen vierkante centimeter is inderdaad zorgelozer en overzichtelijker. De bloemetjes, de bijtjes, de poes. Niks mis mee. Maar we hebben het hier al zo goed. Een dagelijkse portie virtuele realiteit van over de grens moeten we toch kunnen behapstukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Wampie
    je hebt gelijk en tegelijkertijd wordt er wel erg veel over ons uitgestrooid en niet altijd met de meest zuivere intentie

    dat je daar als mens soms even van probeert te distantieren is misschien ook wel gezond...niet te lang, want dan krijgt het iets egoistisch, want al volg je het nieuws niet, je blijft net zo verantwoordelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi oligoi!
    mag ik jullie deelgenoot maken van de heuglijke primeur van de online publicatie van mijn eerste roman.
    zie:
    Broodschrijver.nl
    Probeer het ook, it's fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gefeliciteerd OZ!

    Maar ik waag me daar niet aan, zes woorden dat is me net te lang;-)

    wanneer komt je tweede roman uit?



    zwoel en melancholiek...heeft wel iets frans hahaha


    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heuh... zwoel en melancholiek, dat was toch mijn tweede?
    heb je mijn eerste niet gezien dan? die komt in de pop ups die langs zwemmen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geniaal OZ.
    Ik heb eindelijk weer een doel in mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. nee, die heb ik niet gezien, alleen deze kwam elke keer voorbij, ik ga nu terug!!!!!!!!!

    even wachten...


    assy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt gelijk, je eerste is duidelijk een primeur!

    Snap niet dat ik hem straks over het hoofd had gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vraag me af hoe je langere romans zouden lezen? Je schrijft nogal romantisch oud zeikwijf;-)))))


    sorry, ik moet naar bed van HEM...welterusten

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou Wampie, de eigen vierkante meter is voor veel mensen heftig genoeg hoor. Buuiten dat, veel mensen weten dan (denken ze althans) veel over de hele wereld, maar hun bure kennen ze niet. Is dat de bedoeling? Waarom? Waarvoor?
    Ik hoef de rottigheid van de hele wereld niet in huis, ik kan er nl weinig mee. En het is slechts een klein deel, waarvan een groot deel gekleurd.
    Als je iets in de wereld wilt veranderen zul je ook dichtbij moeten beginnen.
    Ik vind er niks egoistisch aan ook. Doe genoeg voor anderen, zelfs voor de arme landen, daar heb ik het journaal of krant niet direct bij nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is waar, Margreet, al sluit het één het ander niet uit. Het begint superklein, bij de dagelijkse dingen. Ik denk dat iemands dag al wordt gekleurd, of in sommige gevallen zelfs bepaald, als je hem met een glimlach voor laat gaan in het verkeer, wanneer hij een opgestoken middelvinger verwacht. Een banaal voorbeeldje, maar je snapt wel wat ik bedoel.

    Wampie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Precies, en je kunt je (al dan niet noodzakelijke) inkopen zo doen dat producenten in verre landen een eerlijk loon krijgen. Je kunt alleen biologische producten kopen(zeker vlees) Je kunt op je eigen vierkante meter nog zoveel verbeteren.
    Ik word depri als ik al die ellende op het nieuws zie, veel boeit me ook niet, zeker niet met het idee dat anderen wel voor mij beslissen wat nieuws is en wat niet/ Buiten dat wil ik mijn dochter beschermen, die kan al helemaal niks met wat op het journaal getoond wordt.
    Veel mensen raakt het ook niet eens meer, ze zijn overvoerd met de zoveelste ramp.
    En wat de politiek betreft zie je toch ook maar een klein stukje. Moet je dan daar je mening op baseren?
    Misschien worden we wel gehersenspeold door het nieuws. In ieder geval is het niet goed voor mij en ik help er niemand mee door er naar te kijken.
    Dus..vandaar.
    Maar ieder die graag op de hoogte wil blijven(of beter gezegd..dénkt te blijven), die moet dat vooral doen, vrij land he.
    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Van wat er in de wereld gebeurt weet ik veel te weinig. Ik probeer me er wel in te verdiepen en besteed daar gem. 1 a 2 uur per dag aan.
    Lastig is om te beoordelen wat waar is en wat niet, wat overdreven wordt in de media en wat onderbelicht blijft.
    Bij de herdenking van de muur zat ik de hele avond voor de tv boven. De kinderen keken beneden naar iets luchtigs. Twee hadden op school al van alles gezien en besproken maar één dochter had geen benul van wat er aan de hand was. Twaalfjarig ponymeisje: 'wat kan mij dat nou schelen, ik heb nooit oorlog of zo meegemaakt.' Tja, misschien over een jaar of twee.


    Als je weinig weet van wat er in de wereld gebeurt dan zou je zomaar kunnen denken dat de AOW-leeftijd of de hypotheekrente-aftrek belangrijk is.

    Ik heb mezelf onlangs gedwongen om naar een serie foto's van kinderen in Irak te kijken:
    http://zonaeuropa.com/20040504_1.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Marjan - Ook ik keek naar alles wat over de DDR werd uitgezonden. Laten we wel zijn, als we willen begrijpen wat er in de wereld om ons heen plaatsvindt, moeten we ook geinformeerd zijn over de grote lijnen. De geschiedenis bepaalt veel van wat wij nu in het heden of straks in onze toekomst meemaken. Het zou mij te vele beperken om slechts de vierkante meters die mijn woonoppervlak vormen als wereldbeeld aan te nemen. Veel te beperkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Van die herdenking heb ik niks gezien, ja, een kop in de krant. De krant lees ik dan wel, maar ook niet intensief hoor. Ik krijg heus wel het een en ander mee. Met herdenken heb ik sowieso niks. Natuurlijk is het niet zo dat het me niks doet. Ik zag eens een foto van een kind op de voorpagina in de krant..ik keek er echt naar, liet het doordringen. En dan moet ik wel huilen. Wat kan ik werkelijk doen. Ja, momenteel werk ik als vrijwilliger in de winkel vsan Terre des Hommes, een organisatie die kinderen in nood helpt. Ik probeer mijn steentje bij te dragen. Ik hoef niet steeds op tv die kinderen te zien, dan stom ik af, want ik kan niet elke dag gaan zitten huilen. Bij de meeste mensen glijd het toch ook meteen weer af, ze kijken en drinken daarna lekker hun bakje koffie?
    We maken ons idd druk over idiote dingen, dat stoort mij ook weleens, en ook al dat geklaag over alles wat er mis is.. Tjonge, doe er dan zelf iets aan denk ik dan.
    We zien op tv slechts een zeer klein deel van wat er speelt in de wereld, waarom zou dat nu net zo belangrijk zijn eigenlijk. Al die dingen die niet in beeld komen doen er niet toe dus? Kom op zeg. Het nieuws is beperkt en ook nog es gekleurd. Mijn tijd is te kostbaar om te verdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn antwoord was te uitgebreid om dat hier uit te vouwen. Heb ik in een nieuwe column gedaan.
    Toedels.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi stuk weer OZ
    Ik bedacht net ook nog dat ik het raar vind dat er bijna alleen slecht nieuws getoond wordt. Dat geeft een vertekend beeld. Ik geloof er nl niks van dat er geen goed nieuws zou zijn. Dit -alleen maar slecht- nieuws maakt de mens ongelukkig en angstig.
    Ik kijk liever naar schoonheid en die is er ook volop, zelfs ook in die zogenaamde arme landen, daar zie je nl nog echte blijdschap, dat is hier een zeldzaamheid zo lijkt het als je op straat loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Bloeddorst

    Wat ook zo maar zou kunnen is als er enkel nog mooi nieuws verspreid word, dat "rampen" en oorlogen not done worden, juist omdat het niet verkoopt.

    ik benijd mensen overigens die na het horen van vreselijke dingen een opgelucht gevoel krijgen dat hun eigen leventje in elk geval niet zo slecht is,

    dit soort mensen zijn wel echte survivals, denk ik, mensen die zowiezo lichtvoetiger door het leven gaan,

    wat als bescherming kan werken, tenminste in de eerste jaren, is het krijgen van kinderen, want wat er ook buiten gebeurd, de zorgen om je kinderen gaat toch voor...ik merk nu ze ouder worden, dat dat weer aan het veranderen is, en dat de ontvankelijkheid voor de buitenwereld weer begint toe te nemen, of ik dat toejuich weet ik nog niet.

    Je zou kunnen zeggen, dat jonge ouders misschien wel het meest egoistisch zijn - maar van mij mogen ze


    assyma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. oeh assyma, je swengelt een heel leuk item aan hier. Ik hoorde ooit onze mediafilosoof Bas Haring daarover praten en ik moet zeggen: he kicked asses.
    hij zei dat ie-der-een egoïstisch is.
    alleen de kring waarin je egoïstisch bent kan kleiner of groter.
    van heel klein: jezelf punt.
    via steeds groter: je paartje, je gezin, je familie, je kerkgenootschap, je buurt, je land
    tot enorm: DE WERELD.
    Iemand die veel geeft aan de derde wereld ziet zichzelf als een altruïst, maar in feite is hij "soort-egoïst". Bezien vanuit het universum is liefdadigheid allemaal een vorm van egoïsme.
    ik hik tegen mijn middagslaapje aan en kan mij niet verstaanbaar maken vrees ik. laat ik daar ooit een column over schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @ margreet
    dank! ik was eigenlijk begonnen op jouw reactie in te gaan maar het werd te omvangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De discussie kan bij het nieuwe bericht verder gevoerd worden. Ik heb jullie gezeik doorgekopieerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Weinig -of in een laat stadium- informatie verschaffen is wel een mooi stijlmiddel.
    In het hierboven door mejuffrouw OZ aangehaalde DATA wordt de onwetende, argeloze lezer (cole) in een mooi opgebouwd betoog gelokt; vol van veel goede argumenten. Wanneer hij (de onwetende, argeloze lezer) geheel overtuigd is, laat zij (OZ) met een snippertje informatie aan het eind van alinea 8 het verhaal kantelen en hem (cole) in verwarring achter.

    De lezer wist niks, weet wel iets meer en nog steeds niets; maar hij is wel betoverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Jeetje Cole ik heb geen idee waar je het over hebt. Ik ga kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik kan die verrekte column nergens meer vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ah! gevonden. Nog steeds geen idee wat u bedoelt Herr Cole. Nadere uitleg? Of laten we het in het onvolprezen vage midden?

    BeantwoordenVerwijderen