Oud Zeikwijf

maandag 16 november 2009

Bloeddorst

--- LINK ---

17 opmerkingen:

  1. Margreet zei

    Mooi stuk weer OZ
    Ik bedacht net ook nog dat ik het raar vind dat er bijna alleen slecht nieuws getoond wordt. Dat geeft een vertekend beeld. Ik geloof er nl niks van dat er geen goed nieuws zou zijn. Dit -alleen maar slecht- nieuws maakt de mens ongelukkig en angstig.
    Ik kijk liever naar schoonheid en die is er ook volop, zelfs ook in die zogenaamde arme landen, daar zie je nl nog echte blijdschap, dat is hier een zeldzaamheid zo lijkt het als je op straat loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bloeddorst

    Wat ook zo maar zou kunnen is als er enkel nog mooi nieuws verspreid word, dat "rampen" en oorlogen not done worden, juist omdat het niet verkoopt.

    ik benijd mensen overigens die na het horen van vreselijke dingen een opgelucht gevoel krijgen dat hun eigen leventje in elk geval niet zo slecht is,

    dit soort mensen zijn wel echte survivals, denk ik, mensen die zowiezo lichtvoetiger door het leven gaan,

    wat als bescherming kan werken, tenminste in de eerste jaren, is het krijgen van kinderen, want wat er ook buiten gebeurd, de zorgen om je kinderen gaat toch voor...ik merk nu ze ouder worden, dat dat weer aan het veranderen is, en dat de ontvankelijkheid voor de buitenwereld weer begint toe te nemen, of ik dat toejuich weet ik nog niet.

    Je zou kunnen zeggen, dat jonge ouders misschien wel het meest egoistisch zijn - maar van mij mogen ze

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oeh assyma, je swengelt een heel leuk item aan hier. Ik hoorde ooit onze mediafilosoof Bas Haring daarover praten en ik moet zeggen: he kicked asses.
    hij zei dat ie-der-een egoïstisch is.
    alleen de kring waarin je egoïstisch bent kan kleiner of groter.
    van heel klein: jezelf punt.
    via steeds groter: je paartje, je gezin, je familie, je kerkgenootschap, je buurt, je land
    tot enorm: DE WERELD.
    Iemand die veel geeft aan de derde wereld ziet zichzelf als een altruïst, maar in feite is hij "soort-egoïst". Bezien vanuit het universum is liefdadigheid allemaal een vorm van egoïsme.
    ik hik tegen mijn middagslaapje aan en kan mij niet verstaanbaar maken vrees ik. laat ik daar ooit een column over schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De mensen die opgelucht zijn na het zien van nare dingen omdat ze het zelf beter hebben vind ik dan weer egoisten, ze gebruiken min of meer de ellende van anderen om zich beter te voelen? Rare manier van leven lijkt mij. of dat een luchtige manier van leven is betwijfel ik.

    Jonge ouders hebben het te druk, is niks egoistisch aan. En zo zijn er meer redenen om te kiezen geen nieuws (op tv) te volgen.

    Wat OZ schrijft heb ik ook weleens gelezen, ik denk dat er veel waarheid in zit. Goeddoen geeft jezelf een goed gevoel. Als je echt goed doet en ook geen bedankje nodig hebt of iets anders terug kom je in de goede richting.
    Zulke mensen bestaan bijna niet.

    Nieuws wel of niet bijhouden heeft niks met egoisme te maken, is gewoon een keuze maken. je moet overal keuzes over maken immers.
    Doe die column maar OZ!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu staat de dank van OZ in het verkeerde log, en ik ben er nog wel zo blij mee ;P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @margreet
    your wish is my command

    BeantwoordenVerwijderen
  7. whow, dat hoor ik niet vaak :D
    Ik denk dat het dan wel gezellig wordt in het bejaardenhuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja he. Ik hoop dat Assyma dat onthoudt. Straks zijn we allemaal oud en krakkemikkig en staan we in een rij voor haar deur, en is ze ons helemaal vergeten in te schrijven. Dat loeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik schrijf mij weer uit, want Assyma is niet de moeder Theresa die ik even in haar zag. Ze is streng en opjutterig en 'onthoudt' Nee, een andere verzorgster graag~!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ik altijd opmerkelijk vind aan die nieuwsberichten is dat als er ergens een veerpont omslaat met 500 mensen er op het veel minder erg lijkt en dus kleiner vermeld wordt als er geen Nederlanders betrokken zijn. Zit er echter een landgenoot op zo'n schip dan wordt het hier ook groot uitgemeten. Dat is ook een beetje zo bij andere onderwerpen. De Tsunami werd pas echt erg toen bleek dat er ook 36 Nederlanders waren weggespoeld. Toch blijft het goed om te weten wat er speelt in de wereld. Sinds we weten dat die Aarde van ons niet meer plat is maar rond en er buiten ons dorp ook andere mensen wonen spelen de media daar op in. Ik ben er blij mee, het vergroot de algemene ontwikkeling. Ook al mag er soms wat minder kleuring aan het nieuws gehangen worden. Daarover in een nieuw logje, morgen, meer...

    BeantwoordenVerwijderen