Oud Zeikwijf

zaterdag 26 juni 2010

Nieuwe Beroepen #3

---LINK---

6 opmerkingen:

  1. Sjonge Bob, en dat doe je allemaal onbetaald?

    Dus nu het echt ouderwets is geworden gaat onze OZ zich laten betalen voor haar columns?

    Ik kan me enorm ergeren aan muzikanten, kunstenaars en schrijvers die vinden dat ze een vanzelfsprekend recht hebben om betaald te worden voor hun 'werk' en dat de overheid daar met wetgeving of nog erger: subsidies of uitkeringen voor moet zorgen.

    Ik wil best betalen voor literatuur of muziek, gewoon omdat ik er geld voor over heb om ervan te kunnen genieten maar niet omdat de maker ervan vindt dat het haar of zijn beroep is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed, een kleine opmerking dan: Er is wel degelijk een groot verschil tussen amateur- en beroeps-kunstenmakers. Beroeps zijn OVER HET ALGEMEEN beter dan amateurs. (Ja, je hebt ook slechte beroeps en goede amateurs, maar dat is een minderheid).

    Ik betaal graag voor een boek of een muziek-uitvoering waar je aan merkt dat er fatsoenlijk aan gewerkt is. Zelf ben ik een amateur-stukjesschrijver en piano-tingelaar, en ik zou er niet aan denken om daar geld voor te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bob, dat de meeste amateurs minder goed zijn dan de meeste beroeps dat geloof ik wel. Toch het gaat het niet alleen om kwaliteit (wat dat dan ook is).
    Ook mindere goden kunnen beroeps kunstenaar, BN-er of schrijver worden. Voor hen is het belangrijk om zichzelf goed te verkopen (TV en internet); iets te maken wat de massa mooi vindt (Kluun bijv); eventueel een klein beetje maar vooral niet teveel te provoceren (Ali B.); om contacten te hebben (Aaf B.C.) en/of veel lef; er leuk uit zien is mooi meegenomen en het vooral erg graag te willen.

    Als iemand jou een wekelijkse column aanbiedt Bob, op een leuke site met inhoudelijk alle vrijheid en tegen betaling, zeg je dan nee?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan zeg ik natuurlijk ja, omdat ik denk dat dat leuker werk is dan dat ik nu doe. Maar ten eerste biedt niemand mij dat aan, dus ben ik blijkbaar niet interessant genoeg, en ten tweede, als ik een aanbod zou krijgen, dan zou ik aan die betaalde columns meer aandacht besteden.

    Gesubsidieerde kunst is weer een verhaal apart. Ik vind het goed dat theaters die goed bezocht worden gesubsidieerd worden. Kunstenaars die hun kunst aan de straatstenen niet kwijtraken, horen echter geen subsidie te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schrijver of dichter worden kan "iedereen" die de geest krijgt en een pen kan vasthouden. Een beroepsmusicus studeert heel wat jaren bloedig op zijn instrument en heeft ook nog een paar vakken daaromheen. Het verschil met een amateur hoor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jongens
    Ik had het over popmuzikanten. Klassieke muziek staat wat mij betreft buiten de strekking van deze column.

    BeantwoordenVerwijderen